kl IV-V zaj psych

10.06.2020

Drodzy uczniowie!
Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, dlatego… czas na podsumowania 😉
Ten rok szkolny – zwłaszcza jego druga połowa – przyniósł Wam wiele doświadczeń, innych niż dotychczas. Postawił przed Wami wiele wyzwań, związanych nie tylko z kontynuowaniem nauki poza murami szkoły, ale także z rozłąką z rówieśnikami, radzeniem sobie z trudnymi emocjami, być może lękiem, niepewnością… Wszyscy sobie jednak z tym świetnie poradziliście i możecie teraz zmierzać w kierunku upragnionych wakacji 🙂 Możecie być z siebie dumni!
Zanim jednak zaczniecie na dobre marzyć o wakacjach, proponuję wykonanie karty pracy podsumowującej ostatni rok szkolny. Pozwoli Wam ona zastanowić się lepiej nad tym, czego dokonaliście w mijającym roku, z czego jesteście najbardziej dumni, jakie trudności pokonaliście… A także, jakie postawicie przed sobą cele i marzenia na kolejny rok 🙂
Owocnych przemyśleń!

03.06.2020

Drodzy uczniowie!
Z pewnością nauczanie zdalne wymaga od Was dużo pracy i wysiłku, a cała obecna sytuacja może stanowić spore wyzwanie. Na szczęście każdy z Was ma wyjątkowe dla siebie umiejętności i mocne strony, które pomagają Wam przezwyciężać różne trudności oraz pozwalają się rozwijać.
Zachęcam Was więc dzisiaj do tego, abyście pomyśleli dobrze o sobie i zastanowili się, co w sobie lubicie (w czym jesteście dobrzy; które cechy swojego charakteru są dla Was ważne; z czego jesteście dumni).
Wykonajcie zamieszczoną kartę pracy i DOCEŃCIE SIEBIE 🙂
Pozdrawiam!

20.05.2020 – 27.05.2020

Drodzy uczniowie!
Jak dobrze wiecie wśród emocji mamy te, których odczuwanie jest przyjemne (jak np. radość, miłość, duma, zaskoczenie) oraz te, których doświadczenie może być nieprzyjemne (np. złość, strach, smutek).
Mimo, że część emocji jest trudna w doświadczaniu, to WSZYSTKIE uczucia są nam potrzebne – nie można dzielić je na dobre i złe. Każda emocja jest ważna i o czymś nas informuje.
To nad czym możemy popracować, to sposób, w jakim radzimy sobie z przeżywaniem trudnych emocji, nauczenie się samouspokajania oraz relaksacji.
Dlatego zachęcam Was dzisiaj do wykonania kart pracy, które przedstawiają trzy różne propozycje na poprawę swojego nastroju.
Przejrzyjcie załączone sposoby, wybierzcie ten, który bardziej do Was „przemawia”. Wykonajcie polecenia z wybranej karty pracy i spróbujcie przez najbliższe 2 tygodnie przećwiczyć wybraną technikę w praktyce. Oczywiście możecie wypróbować wszystkie trzy 😉 Zobaczcie, który sposób pozwala Wam lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami.

Powodzenia!

13.05.2020

Drodzy uczniowie!

Wasze dzisiejsze zadanie polega na przyjrzeniu się sobie w sytuacjach, gdy doświadczacie czterech bardzo ważnych emocji – radość, niepokój (strach), smutek i złość. Zastanówcie się, jak okazujecie i komunikujecie otoczeniu, że przeżywacie te właśnie uczucia (jak wtedy wyglądacie, co robicie, jak się zachowujecie). Wykonajcie w tym celu cztery karty pracy zamieszczone poniżej. Odpowiedzi możecie oczywiście zapisywać na swoich kartkach.

Powodzenia!

06.05.2020

Drodzy uczniowie!

Dzisiaj zachęcam Was, abyście się zastanowili, jakie emocje towarzyszą wam w różnych miejscach, w kontakcie z ważnymi dla was osobami i w różnych sytuacjach. Wasze zadanie na dzisiaj to wykonanie zamieszczonej karty pracy na ten właśnie temat.

Zadanie to będzie wymagało sporządzenia listy emocji. Możecie skorzystać z podpowiedzi – pliku z emocjami zamieszczonego wcześniej, we wpisie z 15.04 i 22.04.

Owocnej pracy!

29.04.2020

Drodzy uczniowie!

Kontynuujemy dzisiaj temat emocji, ale tym razem łączymy zajęcia o uczuciach z ćwiczeniem spostrzegawczości i gimnastyką umysłu.

W zamieszczonym pliku macie do wykonania dwa zadania:

  1. Znajdźcie ukryte w wykreślance wymienione nazwy emocji. Spróbujcie odszukać ich jak najwięcej. Nie musicie ich oczywiście wykreślać – zróbcie na kartce swoją listę i zaznaczajcie, które emocje udało wam się odnaleźć.

  2. Zastanówcie się, które uczucia doświadczacie najczęściej i w jakich sytuacjach wam towarzyszą.

Powodzenia!

15.04.2020 i 22.04.2020

Drodzy uczniowie!

Dzisiaj proponuję Wam, abyście w formie zabawy przyjrzeli się bliżej swoim emocjom 🙂

Poniżej macie listę różnych, wymyślonych zdarzeń – niektóre z nich są prawdopodobne, inne – znacznie mniej 😉 Wyobraźcie sobie, że znaleźliście się w każdej z tych sytuacji i spróbujcie stwierdzić, co czulibyście w każdej z nich.

Dla podpowiedzi, pod listą, znajdziecie załącznik z przypomnieniem różnych emocji i ich nazw.

Proponuję, abyście popytali również swoich bliskich (mamę, tatę, siostrę, brata) o to, jakie emocje wywołałyby w nich te zdarzenia. Sprawdźcie, czy czulibyście się podobnie czy inaczej. Może się okazać, że dwie osoby w tej samej sytuacji odczuwają zupełnie odmienne emocje. Porozmawiajcie ze sobą, skąd biorą się te różnice.

Udanej zabawy!

Pani Ania.

SYTUACJE:

  1. Potrafisz czytać innym w myślach.
  2. Naukowcy odkrywają sposób na nieśmiertelność.
  3. Szkoła rezygnuje z zadań domowych dla uczniów.
  4. Robert Lewandowski ma odwiedzić Twoją klasę.
  5. Pewnego dnia jeden z uczniów przychodzi do szkoły ogolony na łyso i uśmiechnięty.
  6. Dostajesz propozycję spróbowania lodów o smaku cebuli.
  7. Nie przygotowałeś się do lekcji, a nauczyciel wzywa cię do odpowiedzi przed całą klasą.
  8. Twój kolega przynosi na lekcję historii granat z czasów II Wojny Światowej, który dostał od swojego dziadka.
  9. Wybierasz się na wycieczkę, podczas której pierwszy raz polecisz samolotem.
  10. W Twojej klasie pojawia się nowy uczeń, ale nikt nie chce się z nim kolegować.
  11. Jeden z uczniów w szkole jest wyśmiewany, bo nosi okulary.
  12. Osoba, której nie znasz, zaprasza cię do swoich znajomych na facebooku.
  13. Twoi rodzice kupują ci na kolejne urodziny skuter.
  14. Rodzice nie pozwalają ci mieć telefonu ani komputera, bo oni nie mieli, gdy byli w twoim wieku.
  15. Twoja siostra/brat używa twojej szczoteczki do zębów.
  16. Musisz spędzić miesiąc u babci, która nie ma komputera ani żadnych gier.
  17. Twój tata farbuje sobie włosy na zielono.
  18. Twoja koleżanka z klasy postanawia rzucić szkołę.
  19. Przenosisz się w czasie i chodzisz do jednej klasy ze swoimi rodzicami.
  20. Twoi rodzice chwalą się tobą przed rodziną i swoimi znajomymi.
  21. Nowe prawo ma nakazać każdej rodzinie opiekę nad jedną nieznajomą starszą osobą.
  22. Otrzymujesz propozycję udziału w pierwszej wyprawie na Marsa.
  23. Raz w miesiącu twoi rodzice pomagają bezdomnemu, oferując mu nocleg w waszym domu.
  24. Masz możliwość poznać swoją przyszłość na kolejne 10 lat.
  25. Twój kolega pokłócił się ze swoimi rodzicami i prosi cię, aby mógł zamieszkać u ciebie.
  26. Przez najbliższy miesiąc codzienne życie twojej rodziny będzie pokazywane w telewizji.
08.04.2020
Drodzy uczniowie!
W związku z tym, że nauczanie domowe wymaga od Was na pewno spędzania sporej ilości czasu przy komputerach lub telefonach, warto, abyście przypomnieli sobie zasady bezpiecznego korzystania ze zdobyczy technologii 🙂
Proponuję skorzystanie ze strony internetowej, która oferuje sporo różnych materiałów dotyczących internetu.
Link do strony:
Po wejściu na stronę, klikamy w lewy górny róg (przy napisie „Sieciaki”) i rozwijamy listę. Materiały dostępne dla uczniów to m.in.:
– Warto wiedzieć!
– Gry
– Quiz – „Sieciomat losujący” – pytania sprawdzające wiedzę o pojęciach związanych z internetem
– Komiksy
Do tej strony polecam dodatkowo, abyście obejrzeli krótkie filmy:
– Mów, jeśli coś jest nie tak: https://www.youtube.com/watch?v=imLz4TTZ3iw
– Korzystaj z umiarem z internetu: https://www.youtube.com/watch?v=vZA1Ik78sbk
Pozdrawiam,
p. Ania.
01.04.2020
Drodzy uczniowie i rodzice.
Czas, w którym nie chodzicie do szkoły, na pewno oznacza dla Was dużo obowiązków związanych z nauką w domu.
Z drugiej strony możecie też odczuwać nudę, bo nie możecie robić tego, co lubicie (np. spotykać się ze znajomymi). 
Jak więc przetrwać ten czas siedzenia w domu i odpędzić nudę?
Spróbujcie ten czas wykorzystać jak najlepiej. Pomyślcie, co chcieliście kiedyś zrobić, a na co zwykle nie starczało wam czasu (Może malowanie? Origami? Nauka układu tanecznego? Obejrzenie ciekawego filmu?). I zróbcie to!
Rozwijajcie swoje zainteresowania. Spróbujcie ten czas spędzić w sposób pomysłowy i twórczy.
Aby Was do tego zachęcić przesyłam Wam kilka ćwiczeń związanych z twórczym myśleniem – na rozluźnienie i poprawę humoru 🙂
Potraktujcie te zadania jako dobrą zabawę 🙂
Pozdrawiam Was,
P. Ania